Tiiu Aro: ühendamise sildi all on asutud lammutama (1)
Terviseameti endine juht, riigikogu liige Tiiu Aro ei poolda Ravimiameti ja Terviseameti liitmist, kuna puudub otsust toetav analüüs ja selge eesmärk.
Sotsiaalministeeriumis küpseb plaan liita kokku Terviseamet ja Ravimiamet ning saata laiali Tervise Arengu Instituut, jagades viimase ülesanded ära teiste asutuste vahel.
„Kas liitmine tuleks ära teha? Kindlasti mitte! Vähemalt mitte sellise metoodikaga ja sellise rakendamisega, nagu seda praegu püütakse teha,“ ütleb Tiiu Aro, kes juhtis Terviseametit aastatel 2010-2017. Praegu on ta riigikogus ning tegeleb teemaga sotsiaalkomisjonis. Ta rõhutab, et pole asutuste liitmise kui sellise vastu põhimõtteliselt. Ka Terviseamet loodi asutuste ühendamise teel ning Aro ise oli sellega seotud. Toona tuli initsiatiiv altpoolt ja liitmine valmistati põhjalikult ette. Ta seletab, et asutusi ja funktsioone võib liigutada ja ühendada ning leida paremaid kooslusi, aga pole mõtet püüda teha seda, mille juba 2016. aastal avaldatud analüüs maha laitis.
„Selgesõnaliselt öeldi, et on suured riskid,“ meenutab Aro. Toona pakuti välja erinevaid võimalusi ja lõpuks tekkis TEHIK. Tervise- ja tööminister Tanel Kiik viitas riigikogus esinedes veel ühele analüüsile. See on mullu oktoobris avaldatud „Sotsiaalministeeriumi haldusala asutuste järelevalve ja töökorralduse analüüs“.
„Ma ei nimetaks seda analüüsiks,“ kommenteerib Aro. „Kõige suurem probleem on, et ei ole selget plaani, ei ole visiooni, mis on ühendamise eesmärk ja kuidas seadustega pandud ülesanded, erinevad funktsioonid, sh järelevalve, hakkavad toimima. Kas mingid asjad lükatakse päris välja või teiste ministeeriumide valitsemisalasse? Mis saab TAI registritest? See ei ole pelgalt andmete mehaaniline kogumine, vaid ka valideerimine ja analüüs.“
„Ma ei arva, et liitmine on hea mõte. Eriti praegusel ajal, kui meil on mitu kriisi,“ lausub Aro. Ta ütleb, et mõlemad ametid võivad ebakindla olukorra tõttu oma headest spetsialistidest ilma jääda. Tema teada lahkub juba praegu Terviseametist inimesi. „COVID-i kriis on inimesi väga palju närtsitanud. Samas, ministeerium heidab ette, et nemad peavad tegema rakendusasutuse tööd… aga, kui on kriis, siis paljud teevad asju, mida igapäevaselt muidu ei teeks!“
„Praegu on ühendamise sildi all asutud lammutama!“ ei hoia Aro end tagasi. „Terviseameti kanditakse tegevusi välja. Näiteks esmaspäeval kuulsime ministri suu läbi plaanist, et ravimilaod tahetakse üle anda.“
Aro tunnistab, et praegune olukord kurvastab teda. Pole selget eesmärki. Inimestega ei räägita. Ta peab liitmist ministeeriumi asendustegevuseks.
„Või mõni kõrge ametnik püüab ennast tõestada. Riigireformi ei peaks tegema mingisuguse linnukese pärast,“ ütleb ta. „Asutustel on arengukavad ja strateegiad. Kas need on siis kõik prügikastiteema? Alt tulev hääl ei maksa midagi. Eelmine kord, kui kokkupanemise teema oli üleval, tõi rahandusministeerium välja argumendid, miks see vajalik on: esiteks, ministeeriumil on ühe asutusega lihtsam tegutseda, teiseks, on lihtsam auditeerida. See pole ju tõsiseltvõetav. Üks mantra on see, et järelevalvatavate juures käib mitu inspektorit ja igaüks kontrollib erinevat asja – nii pole need asjad enam ammu! Ametid teevad head koostööd.“
Ka väide, et ühendasutuses saab vähemate inimestega rohkem tööd ära teha ja neile rohkem palka maksta Tiiu Arot ei veena ja ta on kindel, et liitmine ei anna märgatavat rahalist kokkuhoidu.