Peep Peterson ja Anli Aja tervisedendajate tunnustamisüritusel. Foto: Rene Suurkaev
Peep Peterson ja Anli Aja tervisedendajate tunnustamisüritusel. Foto: Rene Suurkaev

Tervisedendaja Anli Aja: õpetajate vaimne tervis on suur murekoht

“Vaimne tervis on õpetajatel suureks probleemiks – hästi palju esineb ületöötamist ja läbipõlemist,” tõdes tunnustatud tervisedendaja Anli Aja.

Avaldatud Viimati uuendatud

Anli Aja, keda tervise- ja tööminister tunnustas tervisedendaja tiitliga, on üle 10 aasta koordineerinud Harjumaa tervist edendavate koolide ja lasteaedade võrgustiku tööd ning korraldanud õpetajatele vastavateemalisi seminare.

“Läbi mitme aasta soovivad osalejad ikka vaimse tervise alaseid koolitusi. Koordinaatorina tunnen, et oleme neid teemasid juba käsitlenud, kuid ikka küsitakse uuesti – järelikult ei ole probleemid lõppenud ja ei ole ka lõppemas. See on väga suur murekoht,” nentis Aja, kes ka Randvere koolis ja Viimsi Põnnipesa lasteaias tantsu- ja liikumisõpetajana töötades näeb kolleegide rasket seisu.

“Paljudel on just hästi suur ülekoormus: tööd tehakse hommikust õhtuni. Kiiresti põletakse läbi, sest ei osata ennast säästa, ütelda “ei”. Võib-olla on põhjuseks ka see, et ei osata iseennast aidata. Mina ütlen alati, et ma ei saa laste ette minna, kui mu enda klaas on tühi. Tahaks, et inimesel, kes töötab lastega, silmad veel säravad, siis ta suudab ka teistele midagi pakkuda. Minu kõige suurem murekoht on, kuidas need inimesed, kes iga päev meie lastega ja noortega tegelevad, ise ellu jäävad,” rääkis Aja ja lisas, et probleeme on märgata ka lastel.

“Osadel lastel on suured koormused, lisaks õppimisele veel palju trenne. Ega last ei tohi ära tappa, talle tuleb jätta ka vaba aega,” ütles Aja ja nentis, et tihti tunnistavad lapsed, et tahaksid rohkem olla koos emme-issiga ja teha midagi koos. “Lastele on ühistegevus koos vanematega hästi oluline. Ka koolid ja lasteaiad võiksid pakkuda erinevaid huvitegevusi, liikumisharrastusi – kõike, mida vähegi annab teha. Ka vahetundide sisustamine on väga hea võimalus. Meie koolis on veel palli- ja tantsuvahetunnid, mis aitavad koolielu ka kirevamaks muuta. Muidugi on võimalus olla õues.”

Lastel aitavad rutiinist välja tulla ja puhata just koostegemised. “Kui küsin, mida te teha tahate, siis nad on valmis kasvõi matid kaasa võtma ja lihtsalt koolis magama, peaasi et saaks koos olla. Teen neile ööbimisega laagreid, kus me kokkame ja tantsime, kus on töö ja lõbu koos.”

Õpetajatele soovitab Aja jõuda endas selguseni, kas nad tahavad teha seda tööd ja miks. “Ennast ei tohi ära unustada – ei saa lõputult teistele anda, kui ise juurde ei saa… Leia päevas ka rõõmuhetki ja mingi asi, mille üle olla tänulik. Võta kasvõi 15 minutit, et tulla keskkonnast välja ja mõelda muule kui tööle. Analüüsi, mida saad ise teha, et olukord läheks paremaks – kas tuleks midagi muuta oma mõttemaailmas võ leida keegi, kes kuulab…”

Powered by Labrador CMS