Ruth Kalda. Foto: Helin Loik-Tomson
Ruth Kalda. Foto: Helin Loik-Tomson

Ruth Kalda: kuidas saada arstidelt paremat abi?

Probleem ei alga sõnast „patsient“, vaid pigem sõnast „klient“, mille algsest tähendusest oleme püüdnud üle võtta vaid selle, mis meile meeldib - oma arvamus ja nõudlikkus, märgib Tartu Ülikooli peremeditsiini professor Ruth Kalda.

Avaldatud Viimati uuendatud

Rait Kuuse kutsub inimesi oma Eesti Päevalehe artiklis „Ärge laske arstil end kohelda patsiendina. Olge nõudlik klient“ üles mitte laskma end kohelda patsiendina, mis pidavat olema sildistav - haige ja närviline inimene -, vastandina sõnale „klient“, kes on teadlik oma õigustest, kel on oma arvamus, ootused ja nõudlikkus saadava tervishoiuteenuse suhtes, kirjutab Ruth Kalda Päevalehes.

Probleem ei alga siiski sõnast „patsient“, vaid pigem sõnast „klient“, mille algsest tähendusest oleme püüdnud üle võtta vaid selle, mis meile meeldib - oma arvamus ja nõudlikkus. Kui aga minna tagasi nende sõnade algse, ladinakeelse tähenduse juurde, jättes kõrvale selle, mida ütleb õigekeelsussõnaraamat, siis pärineb „patsient“ ladinakeelsest sõnast, mis tähendab „kannatama“ ja tähendab kedagi, kes vajab oma seisundile leevendust. „Klient“ pärineb teisest ladinakeelsest sõnast, mis tähendab „kuulama või kuuletuma“, ning viitab inimesele, kes valib ja järgib patrooni või kaitsja nõuandeid.

Tervishoius tõepoolest eelistatakse kasutada terminit „patsient“, sest see rõhutab ühelt poolt abi otsiva inimese kannatusi ja haavatust, teiselt poolt tervishoiutöötaja asjatundlikkust, ekspertsust ning kohustust leida õige diagnoos ja seejärel patsienti ravida.

Mitte mingil moel ei käsitle ükski definitsioon ega seadus „patsienti“ Eestis ebaväärikalt või sildistavalt, isegi kui õigekeelsussõnaraamatu definitsioon kellegi jaoks seda võiks tähendada. Seda, milliseks kujuneb arsti ja patsiendi või arsti ja kliendi suhe, määravad pigem oskused ja väärtushinnangud, nagu näiteks üldine suhtlemisoskus, teise poole aktsepteerimine ja väärtustamine.

Tulles tagasi sõna „klient“ algse tähenduse juurde ning kandes selle üle tänapäeva, tähendab see, et meditsiinitöötaja pakub kliendile igakülgset hoolt ja kaitset, suhtub temasse väärikalt, kaitseb tema õigusi, samal ajal eeldades, et tema hoole all olev isik (klient) järgib tema nõuandeid ja soovitusi.
Just see osa arsti ja kliendi (patsiendi) suhtest heidetakse sageli kõrvale, piiritledes suhte vaid saaja õigustega, mitte sellega kaasas käivate kohustustega. Võin oma kogemusele toetudes kinnitada, et tihtipeale on see arsti ja patsiendi ebaterve suhte kas vallandaja või lausa põhjustaja.

Powered by Labrador CMS