Joller: alkoholireklaami muudatuste ettevalmistamisse meedikuid ei kaasatud ja nende arvamust eirati
Riigikogu sotsiaalkomisjoni liige dr Karmen Joller ütleb, et reklaamiseaduse väljatöötamiskavatsuses meedikute arvamusega ei arvestata.
Riigikogu liige dr Karmen Joller saatis majandusminister Tiit Riisalole kirja seoses reklaamiseaduse väljatöötamiskavatsusega (VTK), milles kaalutakse võimalust oluliselt lõdvendada alkoholireklaamile kehtivaid nõudeid. Joller toob välja, et meedikuid selle koostamisse ei kaasatud, vaid nad surusid end neile koosolekutele ise pärast seda, kui ta oli neile VTK-st teada andnud. Ta lisab, et meedikuid koheldi koosolekutel alavääristavalt ja küsib, miks lubab majandus- ja kommunikatsiooniministeerium endale sellist käitumist.
Joller märgib, et meedikute arvamust VTKs ei arvestata ja leiab, et Eesti inimeste tervisest ei hoolita.
"MKMi ametnikud valetasid sotsiaalkomisjonis toimunud koosolekul, et perearste on kaasatud. Kui teie ministeerium tõesti nimetab eelmises kolmes punktis kirjeldatud kaasamiseks, soovitan tellida koolitus sõna "kaasamine" kohta näiteks Eesti Keele Instituudist," kirjutab Joller Riisalole. "Ootan teie kui ministri jõulist reaktsiooni teie ministeeriumis toimuva suhtes."
Joller leiab arstina, et reklaamiseadust tuleb tõesti muuta.
"Eestis peab olema keelatud tubakatoodete, alkoholi, alkoholitoodetega sarnaste toodete, hasartmängude ja kiirlaenude reklaam nii avalikus ruumis, tavameedias kui internetis. See vähendaks suremust südame-veresoonkonna haigustesse, vähki, suitsiidi. Kõik kolm on meil väga probleemsed, kaks esimest juhivad meie suremuse näitajaid. Suitsiidide arv on hüppeliselt kasvanud," selgitab ta oma seisukohta. "Soovitan lisaks meedikutele reklaamiseaduse muutmisele kaasata ka politseinikud, psühholoogid, võlanõustajad, advokaadid, prokurörid jpt."
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi eesmärk peaks tema sõnul olema Eesti majanduse toetamine, mitte aga Eesti inimeste raha planeerimine ärahoitavatele tervisekuludele, ennetatavale kuritegevusele, rääkimata sellest, et praegu toetab reklaamiseaduse VTK perede purunemist, vaeva ja valu, mida alkohol on inimestele kaasa toonud.
"Arstid, politseinikud ja psühholoogid on neist probleemidest üle koormatud. See teeb haiget ja põletab läbi," kirjutab Joller.
ERR-i andmetel vastas Riisalo Jollerile, et reklaamiseaduse ajakohastamise eesmärk ei ole piiranguid leevendada, vaid muuta seadust nii, et see arvestaks viimastel aastakümnetel toimunud muutusi, näiteks reklaami sotsiaalmeedias või voogedastusplatvormidel, millega praegune seadus ei arvesta.
"Selleks analüüsimegi väljatöötamiskavatsuses, milliste reeglitega on muutunud reklaamituru olukorras praktikas probleeme ning pakume lahendusvariandid, millega saaks neid probleeme lahendada. Siis, kui väljatöötamiskavatsus on valmis ja avalikul kooskõlastusringil, saavad kõik sellele ja selles pakutud lahendusvariantidele kirjalikult arvamust avaldada," ütles majandusminister.
Ta lisas, et milline saab olema alkoholireklaam, sõltub seadusloome edasisest käigust ehk väljatöötamiskavatsuse, avaliku tagasiside ning valitsuse ja riigikogu menetlusprotsessist.
Riisalo sõnul tahab majandusministeerium leida tasakaalu, nii et järelevalve oleks tõhus ja tarbijate huvid kaitstud, kuid säiliks ka ettevõtjate õigus oma tooteid turustada.
Samal teemal
-
TAI direktor: alkoholireklaami keelamiseks on kaalukaid teadusel põhinevaid argumente
-
Ka perearstid pooldavad alkoholi- ja tervishoiuteenuse reklaami keeldu
-
Arstide liit teeb ettepaneku keelustada alkoholireklaam täielikult
-
VATEK: reklaamiseaduse muutmise aruteludes on eelisseisus olnud kitsas ring osapooli