Jana Olak: hambaravi eriala areneb kiiresti ja see pakub uusi võimalusi
Tartu Ülikooli hambaarstiteaduse instituudi tulevane juht kaasprofessor Jana Olak ütleb, et hambaravi eriala areneb kiiresti ja see pakub uusi võimalusi, muutes õpetamist tõhusamaks, praktilisemaks ja innovaatilisemaks.
Hambaarstiteaduse instituudi nõukogu valis 4. novembril instituudi uueks juhiks kaasprofessor Jana Olaki. Tema ametiaeg instituudi juhina algab 1. veebruaril 2025 ja lõppeb 1. veebruar 2028.
Mis on teie eesmärgid uuel kohal? Kas näete, et hambaravi õppes oleks vaja midagi muuta?
Hambaravi kui eriala areneb kiiresti ja see pakub uusi võimalusi, muutes õpetamist tõhusamaks, praktilisemaks ja innovaatilisemaks. Tooksin esile digitaalse tehnoloogia arengu, mis on muutnud hambaravi õppimise viisi. CAD/CAM süsteemid, 3D-skaneerimine ja -printimine on muutunud oluliseks osaks igapäevases õppes. Virtuaalne reaalsus annab tudengitele võimaluse harjutada keerulisi protseduure simuleeritud keskkonnas. Hambaravi õpe muutub järjest interaktiivsemaks.
Interdistsiplinaarne koostöö on õppe oluline osa. Hambaravi ei eksisteeri isoleeritult, hambad ja suuõõs on osa organismist. See on lahutamatult seotud teiste meditsiinivaldkondadega. Siin on võimalused koostööks ja ka teadustööks.
Meie õppeprotsessis on üliõpilased olulisel kohal ning õpe käib n-ö juhtumipõhiselt: üliõpilased lahendavad reaalseid kliinilisi probleeme koos juhendajate abiga. Probleemipõhine õpe soodustab kriitilist mõtlemist, meeskonnatööd ja iseseisva õppimise oskusi.
Hambaarstiteaduse instituudi ülesanne on kasutada uusi tehnoloogilisi võimalusi targalt, kuid samas tagada, et meie tudengid mitte ainult ei omanda oskusi, vaid omandavad ka väärtusi, mida on vaja parima võimaliku ravi pakkumiseks. Leian, et lisaks intensiivsele tehnoloogia arengule on kõige tähtsam inimlikkus ja eetika: et me mõistaks patsienti ja oskaks temaga suhelda. See omakorda tähendab rahulolevaid patsiente ja tervislikumat ühiskonda.
Nüüd on juba mõnda aega olnud päevakorral teema, et hambaarstid tahaksid teha mingis ulatuses ortodontilist ravi, kuid ortodondid pole olnud nõus. Kuidas teie seda näete? Kas hambaarstid võiksid teha kergemaid ortodontilisi protseduure?
Jah, olen nõus, et vaidlus on kestnud kaua. Jah, kergemaid protseduure võiksid hambaarstid teha, aga selle piiri otsustamine ongi olnud keeruline. Teeme koostööd Ortodontide Seltsiga ja püüame lahenduseni jõuda. Sageli küsitakse, kuidas muuta ortodontia õpetamist. Leian, et enne peab selguma vaidluste tulemus ja seejärel saab otsustada, mida ja kuidas õpetamises muuta. Aga võimalus on korraldada täiendavaid ortodontiaalaseid kursusi. Näiteks dr Triin Jagomägi koostas veebikursuse „Ortodontia hambaarstile“.
Olete öelnud, et plaanite laiendada koostööd ja teadustööd teiste riikide ülikoolidega. Kas selles osas on juba konkreetsemaid mõtteid, kellega ja mis osas sooviksite koostööd arendada?
Hambaarstiteaduse instituut on alati teinud teadusealast koostööd erinevate välisriikide ülikoolidega. Meie jaoks eksootilisematest riikidest jätkub aastaid tagasi alanud koostöö Vietnami ülikooliga ja Lõuna-Aafrika Pretoria ülikooliga. Alustame koostööd Kieli ülikooliga. Slovakkia kolleegidega kasutame start-up-platvormi röntgenoloogia õpetamisel. Erinevaid koostöövõimalusi avaneb mitmetest Euroopa riikidest.
Hambaarsti üliõpilastele oleme alati pakkunud võimalust minna välismaale uusi kogemusi omandama. Selleks on viiendal kursusel õppetöögi nii organiseeritud, et üliõpilasel oleks võimalik lühiajalisel tutvumisreisil ära käia.
Kas saab tuua näiteid, mida saaks hambaarsti eriala tudeng mõnes teise riigi ülikoolis õppida, mida Eestis praegu ei saa?
Hambaarstiteaduses on põhierialad üle maailma samad, aga kel on huvi, leiab enda jaoks vägagi kitsa teema, mida õppida või süvitsi uurida. Selleks peab olema suur soov ja ka ise hakkaja. Esimese kursuse üliõpilastele rõhutan alati, et mõelge oma tuleviku tegemistest suurelt. Kui see mõte jääb mällu n-ö „tiksuma“, küll siis on võimalus vaikselt liikuda oma soovide suunas ning kaugele jõuda. Kõik hambaravis maailmatasemel tuntud teadlased on alustanud kunagi esimesel kursusel.