INNOFONDI PROJEKT | LifeSaver – hädaabiteenuste strateegilise juhtimise platvormi arendamine

Eestis on kõigil inimestel õigus saada erakorralist arstiabi, kuid praegune hädaabiteenuste süsteem seisab silmitsi mitmete probleemidega. Suurenev väljakutsete arv, kasvavad kulud ja pikenevad reageerimisajad mõjutavad teenuse kättesaadavust, eriti maapiirkondades.

Avaldatud Viimati uuendatud
Kiirabi lastehaigla ees
Elektriliste tõukeratastega kukkunud vajavad sageli kiirabi ja erakorralise meditsiini osakonna abi.

Selleks, et parandada teenuse kvaliteeti ja tagada kiirem abi, arendatakse Riigikantselei innovatsioonifondi toel välja uus strateegilise juhtimise platvorm. See aitab optimeerida ressursside kasutust, parandada reageerimisvõimet ning rakendada andmepõhiseid ennustusi paremate otsuste tegemiseks.

Peamised probleemid ja väljakutsed

  • Abi peab olema kättesaadav kõigile – kiirabi on elutähtis teenus, mis peab toimima igal ajal ja igas olukorras.
  • Kiirabi kasvavad kulud – 2024. aastal ulatus kiirabi eelarve 91 miljoni euroni, võrreldes 2018. aasta 50 miljoniga. Ühe kiirabi väljakutse keskmine maksumus on umbes 300 eurot, hospitaliseerimise kulu võib ulatuda 5000 euroni.
  • Suur töökoormus – kasvav nõudlus ja piiratud ressursid nõuavad efektiivsemaid lahendusi.
  • Hädaabisüsteemi pidev arenguvajadus – tervishoiutöötajate nappus, vananev rahvastik, linnastumine ja eelarvepiirangud seavad täiendavaid väljakutseid.
  • Puudulik ülevaade hädaabiteenuste seisust – terviklikku ja ajakohast ülevaadet süsteemi toimimisest ei ole.

Eesmärk

Projekti eesmärk on luua terviklik ja innovaatiline hädaabiteenuste strateegilise juhtimise platvorm, mis parandab hädaabiteenuste kättesaadavust (eriti maapiirkondades), suurendab tõhusust ning optimeerib ressursside kasutust.

Arendatav ja katsetatav platvorm kasutab kaasaegseid tehnoloogiaid, et koondada ja analüüsida nii tervishoiuteenuste osutamisega seotuid andmeid (ressursid, võrgustik jms) kui ka väliseid ja keskkonna muutustest tulenevaid andmeid (demograafilised muutused, inimeste liikumised, taristu, ilmastikutingimused jms).

Lisaks võimaldab platvorm katsetada ja simuleerida erinevate uute ressursside lisandumist süsteemi ning analüüsida nende mõju teenuse kättesaadavusele – näiteks AED-seadmeid transportivad droonid, kiirabikopterid, vabatahtlike kaasamine jne.

Visioon

Arendatav platvorm on modulaarne, võimaldades lisada uusi funktsionaalsusi vastavalt vajadusele. Esmajärjekorras on plaanis välja arendada alljärgnevad moodulid.

  • Moodul 1. Kiirabiteenuste katvuskaart (maa + õhk) – tuvastab enim abivajavad piirkonnad ja optimeerib tegevusplaani, kasutades avaandmeid (rahvastiku ja liikuvuse demograafia, ilmastik, mobiilsideandmed jms).
  • Moodul 2. Teeninduspiirkondade optimeerimine – ressursside jaotamise tööriistad tagavad, et kiirabi ja meditsiinitöötajad on seal, kus neid enim vajatakse.
  • Moodul 3. Väljakutsete terviklik analüüs – jälgib pidevalt teenuste tõhusust ja tuvastab parenduskohad.
  • Moodul 4. AI-põhine ennustav analüüs – aitab prognoosida teenuse nõudlust ja optimeerida ressursside paigutust.

Riigikantselei innofondi toetuse abil on plaanis arendada välja projekti neli moodulit selliselt, et oleks võimalik hinnata selle tulemuslikkust. Selle katsetuse edukuse põhjal otsustatakse projekti edasine areng ja võimalik laienemine.

Innovatsioonifondi tegevusi ja projekte rahastatakse Euroopa Liidu ühtekuuluvuspoliitika 2021–2027 perioodi meetme „Avaliku sektori innovatsioonivõimekuse tõstmine“ vahenditest.


TÄIENDAV TEAVE

  • Projekti kestus: 18 kuud
  • Projekti eelarve: 1 597 000 eurot
  • Projekti omanik ja partnerid: Terviseamet, Tervisekassa, Sotsiaalministeerium, Ettevõtluse ja Innovatsiooni SA, Tervise ja Heaolu Infosüsteemide Keskus
  • Projektijuht: Ragnar Vaiknemets
Powered by Labrador CMS