E-tervise juht Jaanika Merilo: eesmärk on koostada e-tervise strateegia ja arendada edasi terviseportaali
Selle aasta algusest töötab sotsiaalministeeriumi e-tervise strateegiajuhina Jaanika Merilo, kes strateegia koostamise kõrval plaanib edasi arendada terviseportaali: integreerida sellega digiregistratuur ja tulevikus ka perearstikeskuste e-lahendused.
Varem sotsiaalministeeriumis innovatsiooninõunikuna töötanud Jaanika Merilo on ühtlasi ka Ukraina digiministri nõunik ning omandanud magistrikraadi just e-tervise juhtimise erialal.
Millised ülesanded plaanite oma uues ametis kõigepealt ette võtta?
Esmajoones alustan e-tervise strateegia koostamist, et leppida kokku kõigi osapooltega prioriteedid eTervise arengus, võttes arvesse väljakutseid, mis seisavad tervishoiusüsteemi ees. See kindlasti ei saa “lihtsalt üheks dokumendiks”, vaid konkreetseks nägemuseks sellest, millised on meie prioriteedid tervishoiuteenuste edasisel digitaliseerimisel ja uute personaalsete teenuste loomisel.
Samuti vastab strateegia küsimustele kas ja kuidas saavad digitaalsed lahendused aidata erinevate väljakutsete lahendamisel, alustades arstide koormuse vähendamisest, lõpetades erinevate süsteemide sujuva koostalitusega. Samuti ka vastata sellele, mida me ei tee ehk mis ei ole täna piiratud ressursse arvates prioriteet.
Ühtlasi toob e-tervise strateegia esile, kuidas saab riik, haridus- ja teadusasutused, erasektor, tervishoiu valdkonna spetsialistid ja patsiendid koos neid väljakutseid lahendada. Strateegia loomisel mängivad võtmerolli vastavad huvigrupid, et luua ühine nägemus just dialoogi käigus.
Endiselt jätkan sotsiaalministeeriumis tööd Euroopa Liidu läbirääkimistel Ühtse Euroopa terviseandmeruumi teemadel, sest antud määrus seab ka meile raamistiku, mida tulevikus järgida.
Rääkides lühiajalistest eesmärkidest, on meil sellel aastal plaanis arendada edasi uut terviseportaali, integreerida sellega digiregistratuur ning tulevikus ka perearstikeskuste e-lahendused. Varsti hakkab tööle ka teavitusteenus, kust saab tellida endale SMS või e-posti teel olulisemad teavitused nagu nt retsepti aegumine või meeldetuletus vaktsineerimise kohta.
Kindlasti on olulisel kohal ka personaalmeditsiini lahendused alates võimalusest saada soovi korral enda tervise- ning geeniandmete põhjal näiteks rinnavähi riskiskoor või hinnang erinevate ravimite toimest just sellele patsiendile. Terviseandmed, kaasaarvatud geeniandmed, peaksid looma uusi võimalusi nii konkreetsete patsientide raviks kui ka haiguste ennetuseks.
Pöörame kindlasti ka veelgi enam tähelepanu andmeturbe küsimustele ning eri osapoolte nõuete täitmisele selles valdkonnas. Samuti liigume üha rohkem sotsiaal- ja tervisevaldkonna teenuste ühendamisele üheks terviklikuks eluteeks.
Mida saate oma Ukraina töökogemusest Eestis kasutada?
Ukraina on digilahendustes väga uuenduslik. Kuigi eTervise lahendused on arenenud alles 2015. aastast ning nad ei ole veel nii laialdaselt kasutusel ega sama mitmekülgse funktsionaalsusega nagu Eestis, on Ukrainal olnud võimalus kasutusele võtta kohe uusimad tehnoloogiaid. Teatud tehnoloogiatele on ka Eesti järk-järgult üle minemas ning on juba alanud ka töötasandil huvitav kogemuste vahetus.
Ukrainal on ka unikaalne nutitelefonil põhinev mRiigi lahendus, mida samuti Eesti on üle võtmas. Samas aga jagasime meie Ukrainaga X-tee lahendust, mis on ka Ukraina nutitelefonil oleva riigi üheks aluseks. Ühtlasi on Ukrainal unikaalne kogemus küberturvalisuses, olles maailma teine kõige rünnatum maa peale USA-d, ning see kogemus ja tekkinud oskused ja järeldused on alati olulised ja kasulikud.