Perearstide tarkvara töö katkestas reedel tehniline rike Medisoft: selline elektrikatkestus peaks olema välistatud
Möödunud reedel tabas perearstide infosüsteemi rike, mistõttu olid häiritud kõik digitaalsed toimingud ja tööfunktsioonid. Põhjuseks oli elektrikatkestus andmekeskuse serveriruumis.
"Rike tabas Medisofti kliente/perearste, kes kasutavad programmi Perearst2 või Perearst3 ning lisaks Medisofti majutusteenust, mille alusel nad hoiavad oma andmeid Medisofti serveris," rääkis perearstide seltsi juhatuse liige Reet Laidoja. "Serveris tekkis tehniline tõrge, mistõttu ei olnud võimalik majutuses olevatele andmebaasidele ligi pääseda."
Perearsti sõnul ei olnud võimalik kasutada programmis ehk lokaalses andmebaasis olevaid andmeid ega kesksetes süsteemides olevaid andmeid. Kuna ka Tervise Infosüsteemile, retseptikeskusele ja laboriandmetele on juurdepääs läbi tööprogrammi, siis ei olnud võimalik kasutada seal olevaid andmeid ega saanud teha mingeid digitaalseid toiminguid. Ei saanud kirjutada retsepte, saatekirju, lõpetada ja avada haiguslehti, teha laboritellimusi, vaadata laboriandmeid, Pildipanka jne. Aja registreerimine vastuvõtule oli võimalik vaid neil keskustel, kes kasutavad eraldi registratuuri programmi.
"Häiritud olid kõik digitaalsed toimingud ja tööfunktsioonid. Kuna meil praktiliselt paberkandjal andmevahetust ei eksisteeri, siis olidki kõik tööprotsessid halvatud," ütles Laidoja. "Retsepti küll sai kirjutada keskses e-teenuste portaalis MISP2, kuid selle kasutamine on üsna tülikas ja ebamugav."
Muude funktsioonide jaoks alternatiivsed võimalused praktiliselt puuduvad või on keeruliselt kasutatavad.
"Õnneks ei osutata perearstikeskustes enamasti nii aeg-kriitilisi elutähtsaid teenuseid, mille osutamise viibimine mõned tunnid põhjustaks ohtu elule või oleks olulise määrava mõjuga tervisele, kuid olulisi ebamugavusi põhjustas see nii meedikutele kui patsientidele," ütles Laidoja. "Töös oli meil telefon ja keskused olid avatud. Patsientide läbivaatused toimisid, saime teostada POCT analüüse ja nõustada piiratud taustaandmeid arvestades. Dokumenteerisime paberile, kuid paberile dokumenteeritu tuleb hiljem käsitsi digitaliseerida ja see tegevus on väga ressursimahukas."
Medisofti perearstitarkvara projektijuhi Jako Heinmetsa sõnul toimus reedel kell 11.35 Levira andmekeskuse serveriruumis katkematu toiteallikate hoolduse käigus elektritoite katkestus, millest oli mõjutatud suur osa ruumis asunud serveripargist, sealhulgas ka Medisofti serverid.
"Elektrikatkestuse tõttu sai ka kannatada salvestusseadme andmemassiiv ja mitmed andmebaasiserverid seetõttu enam ei toiminud," rääkis Heinmets. "Selline elektrikatkestus peaks serveripargis olema välistatud, kuid nägime, et see siiski juhtus. Alustasime koheselt serverite kahju ulatuse hindamist ja töö taastamisega tegelemist."
Heinmets tunnistas, et spetsialistide esialgsed hinnangud salvestusseadme töö taastamiseks olid liialt optimistlikud, aeg möödus kiirelt suhtlusele tootjaga ja juhiste esmakordsele rakendamisele seadmes. Samaaegselt pandi valmis varusüsteem, mille peale perearstide tarkvara tööle panna, kui peaserveri taastamine peaks ebamõistlikult kaua aega võtma või ebaõnnestuma.
"Salvestusseadme tootjapoolsete juhiste abil sai seadme normaalne töö taastatud kell 16.05 ilma andmekadudeta, elektrikatkestusele eelnevas seisus," kinnitas Heinmets. "Tegu oli tehnilise rikkega."