Reelika Laht. Foto: Joonas Sisask
Reelika Laht. Foto: Joonas Sisask

Kuidas on läinud Tõrva ja Rapla katseprojektidel?

Alates 2024. aasta jaanuarist alustati perearstiabi uue teenusemudeli katseprojekti Tõrvas ja sama aasta septembrist Raplas. Tervisekassa tegi mõlema perearstikeskuse patsientide seas tagasisideküsitluse, et selgitada välja, kuidas suhtuvad tehtud muudatustesse nende keskuste patsiendid.

Avaldatud Viimati uuendatud

Autor: Reelika Laht, perearstiabi teenuse spetsialist, Tervisekassa. Artikkel ilmus märtsi Perearstis. Ajakirja saab tellida siit.

Kuidas on läinud Terviseagentuuril Tõrvas?

Alates 2024. aasta jaanuarist käivitus Tõrva vallas perearstiabi osutamisel uuendus: varasema kolme perearsti asemel teenindab kõiki Tõrva valla nimistute patsiente Terviseagentuur OÜ. Projekti eesmärk on leida piirkonda asendusarstide asemele püsiv teenusepakkuja, kes teenindab kohalikke laiendatud meeskonnaga. Projekt kestab kolm aastat ehk kuni 2026. aasta lõpuni. Kui ettevõtmine osutub edukaks, siis jätkatakse uue teenusemudeli kasutamist Tõrva patsientidele perearstiabi osutamisel.

Tõrva perearstiabiteenuse muudatusest tingitud patsientide liikumine on olnud mõõdukas. Nimistus olevate inimeste arv on vähenenud paarisaja inimese võrra ehk 6% ja nimistut on vahetanud 9% inimestest. Nimistusse on juurde tulnud 3% patsiente. Samas on suurem liikumine ootuspärane, kui vahetub teenuseosutaja ja muutub teenuse korraldus.

Rahulolu paraneb ajapikku

Seoses perearstiabi korralduse muudatusega on Tervisekassa jaoks oluline teada, kuidas patsiendid on perearstiabiga rahule jäänud. Selleks küsitakse patsientidelt tagasisidet nende teenusekogemuse kohta. Küsimustik saadetakse hiljuti teenust saanud patsientidele e-posti aadressile või lihtkirjana postkasti. Tervisekassa on teinud Tõrva patsientide seas kokku neli küsitlust ja viimase kahe küsitluse tulemused on näidanud patsientide rahulolu paranemist.

Tänavu jaanuaris saadeti välja 1101 küsimustikku detsembris perearstiteenust saanud inimestele. Küsimustikule vastas 24% inimestest ehk kokku tuli 266 vastust. Suurem osa vastanutest (46%) olid 41–69-aastased ja 39% olid 70-aastased või vanemad. Ülejäänud vastajad olid nooremad.

2024. aasta lõpus oli viimase perearstikeskuse külastusega rahul enam kui pool vastajatest. Rahulolematuid oli 28%. Võrreldes 2023. ja 2024. aasta esimese poolaastaga on rahulolematute arv vähenenud. Viimasele küsimustikule vastajate seas oli perearstikeskuse soovitajate arv muudatuse eelse ajaga tõusnud peaaegu samale tasemele.

62% vastajatest leidis, et koostöö perearstikeskuse töötajatega on olnud sujuv. See näitaja on sarnasel tasemel muudatuse-eelse näitajaga.

Nurinat tekitab ooteaeg

Samas on 40% patsientidest väljendanud rahulolematust perearsti või pereõe vastuvõtule pääsemise ooteaja suhtes. Vastajate tagasisidest nähtub, et 43% sai vastuvõtule viie päeva jooksul. Samal päeval vastuvõtule saanute arv on viimase küsitlusega tõusnud 11% võrreldes varasemaga. 22% vastajatest väitis, et peab ootama kauem kui viis päeva, kuid nende hulka kuuluvad ka need patsiendid, kes soovivad tervisetõendit või muid mitte nii ajakriitilisi teenuseid. Samas on kauem kui viis päeva ootama pidanud patsientide arv aasta jooksul veidi vähenenud. Vaid 5% patsientidest väidab, et ei saanud vastuvõtule, kuigi oleks soovinud. Osad nendest patsientidest said abi kaugvastuvõtu teel.

Arsti vastuvõtule pääsemisel on oluline mõista, et iga tervisemure ei vaja kohe sekkumist. Kergemate tervisehäirete korral tagatakse abi kuni viie tööpäeva jooksul. Seda, kui raske on patsiendi terviserike, otsustab tervishoiutöötaja.

Enam kui pooled küsitlusele vastanutest eelistavad perearstikeskusega esmalt suhelda telefoni teel või perearstikeskusesse kohale minnes. Kui 2023. aastal võttis 78% inimestest perearstikeskusega ühendust telefoni teel, siis 2024. aasta lõpuks oli see näitaja langenud 55%-le. Samal ajal on 10% võrra tõusnud nende inimeste osakaal, kes eelistavad kohale minna – neid on 53%. Samuti on digiteenindusplatvormi kasutajate hulk tõusnud 21%-le (kasv 15%).

Küsitluse tulemustest näeme, et patsiendid ei saa kõnekeskuse vahendusel oma perearstikeskust alati kätte. 47% vastajatest on rahulolematud kõnekeskuse teenusega, samas on aktiivseid soovitajaid 32%. Samal või järgmisel päeval helistab tervishoiutöötaja tagasi enam kui pooltele helistajatest. Terviseagentuur on teinud mitu töökorralduse muudatust, et kõnekeskuse kättesaadavust veelgi parandada.

Ligi 60% küsitlusele vastanutest ei kasuta internetti ja seetõttu ka Eelvisiidi lahendust. Samas on suurenenud nende inimeste rahulolu, kes kasutavad perearstikeskusega suhtlemiseks Eelvisiidi lahendust.

Terviseagentuuri kommentaar: igapäevases töös kogeme tervishoiutöötajate ja patsientide head koostööd

Kärt Kukk, Terviseagentuuri Tõrva katseprojekti teenusejuht

Mõistame, et muutused teenuseosutajas ja harjumuspärases töökorralduses võivad patsientidele olla keerulised. Siiski näeme, et meie katseprojekti esimese aasta jooksul on patsiendid üha enam kohanenud perearstikeskuse uue töökorraldusega. Viimaste rahuloluküsitluste tulemused näitavad, et enamik näitajaid on tõusnud katseprojekti eelsele tasemele, see kinnitab, et meie pingutused on kandnud vilja.


Igapäevases töös kogeme tervishoiutöötajate ja patsientide head koostööd. Kui varem pakkus teenuseid kolm erinevat teenuseosutajat, siis nüüd oleme loonud Tõrvasse motiveeritud ja kvaliteetse meeskonna, mis teenindab kolme nimistut ühtselt. Lisaks pereõdedele, arstidele ja registraatoritele kuuluvad meie meeskonda ka füsioterapeudid ja ämmaemandad.

Oleme pööranud suurt tähelepanu ennetusele ning käivitanud erinevad raviteekonnad. Pakume Tõrva elanikele ka mitmeid lisateenuseid, et võimalikult palju vajalikku abi oleks kättesaadav kodukohas. Nende hulka kuuluvad krüoteraapia, müofunktsionaalne teraapia, füsioteraapia nii lastele kui täiskasvanutele ning Dermtesti kaudu sünnimärkide hindamine.

Jätkame tihedat koostööd Tervisekassa, Tõrva valla ja patsientidega, et muuta meie teenuseid veelgi paremaks ja meelepärasemaks.

Kuidas on läinud Ennetuskliinikul Raplas?

Alates 2024. aasta septembrist hakkas Raplas lisaks sealsele tervisekeskusele perearstiabiteenust osutama Ennetuskliinik OÜ, kelle teenindada on ligi 5100 patsienti. Uuenduse peamine eesmärk on pakkuda Rapla inimestele pidevate ajutiste asendajate asemel püsivat teenuseosutajat, kes laiendatud meeskonnaga suudab teenindada kõiki oma patsiente. Nüüd on selgunud esmane patsientide tagasiside Ennetuskliiniku kohta.

Seoses perearstiabi korralduse muudatusega on Tervisekassa jaoks oluline teada, kuidas patsiendid on perearstiabiga rahule jäänud. Selleks küsime kõikidelt teatud ajavahemikus perearstiabi saanud patsientidelt tagasisidet nende teenusekogemuse kohta. Tagasiside küsimustik saadetakse patsientidele e-posti aadressile või lihtkirjana postkasti. 2024. aasta talvel saadeti välja 1110 küsimustikku novembris perearstiteenust saanud inimestele. Neist vastas 22% ehk 246 inimest.

Esmane tagasiside on üsna positiivne

Tulemusi vaadates võib öelda, et paari esimese kuu kogemused on ootuspärased. On selge, et muudatuste omaksvõtmine vajab aega ja harjumist. Õnneks ei viita esmased tulemused mingile tõsisemale probleemile. Oli inimesi, kes võtsid vastamist tõsiselt, ja ka neid, kes põhimõtteliselt on kõigele vastu.

Uuringust selgus, et enam kui pooled vastajaist jäid viimase perearstikeskuse külastuse või kontaktiga rahule. Võrreldes varasemaga on see näitaja vähenenud. Samas on ootuspärane, et iga muudatusega võib esialgu kaasneda rahulolu vähenemine ja ka Rapla pole siin erand. Esimese paari kuu põhjal ei tasu ennatlikke järeldusi teha. Näeme, et praegu tekitab peamiselt rahulolematust uus süsteem, kus alati ei pruugi sama perearsti vastuvõtule saada.

Enim ollakse Raplas rahul Ennetuskliiniku viisaka teeninduse ja töötajate hea suhtumisega. Samuti kiidetakse õdesid ja arste, kes on väga abivalmid ja tublid. Enam kui poolte vastajate jaoks oli koostöö tervishoiutöötajaga sujuv ja nende hinnangul saadi oma terviseküsimustes abi.

Terviseabi saab nüüd üldjuhul kiiremini

Positiivne on see, et rahulolematus perearsti vastuvõtu ooteajaga on langustrendis. Kui varem oli rahulolematuid 36%, siis Ennetuskliiniku tulekuga on patsientide rahulolematus arstile pääsemise ajaga langenud 29% peale.

Pooled vastajad ütlesid, et on viie päeva jooksul vastuvõtule saanud, 31% sai abi kaugvastuvõtu teel ja 13% on saanud perearstiabi samal päeval. Viimane näitaja on võrreldes varasema ajaga ligi kaks korda kasvanud, mis näitab, et üha rohkem patsiente saab raskema murega kiiresti abi.

Tagasiside küsimustikust selgus, et esmaseks suhtluseks perearstikeskusega eelistab 64% vastajatest kasutada telefoni, 48% eelistab kohale minna ja 25% pooldab e-lahenduse teel suhtlemist.
Iga uuendus vajab sissetöötamiseks aega ja kokkuvõtteid teeme kord aastas. Tervisekassa jätkab patsientidelt tagasiside küsimist ja oleme kõigile tänulikud vastuste eest.

Ennetuskliiniku kommentaar: oleme rõõmsad, et kogukond on meid hästi vastu võtnud!

Dr Karita Košeleva, Ennetuskliinik OÜ juhatuse liige

Raplasse tervisekeskuse rajamisega soovisime ja soovime ka edaspidi pakkuda hästi toimivat ning patsiente toetavat teenust, mis tagab kogukonnale vajaliku kättesaadava ja professionaalse arstiabi, tervikliku teenustevaliku ning mugavad digilahendused.

On arusaadav, et uue süsteemi ja teenuseosutajatega harjumine võtab aega. Rõõmustame väga, et küsitluse põhjal on Rapla inimesed Ennetuskliiniku viisaka teeninduse ja töötajate hea suhtumisega rahul. Samuti tunneme head meelt selle üle, et patsientide sõnul saavad nad nüüd kiiremini perearstiabi.


Powered by Labrador CMS