Taavet Reimers. Foto: Tallinna Kiirabi/Kristel Hallikas
Taavet Reimers. Foto: Tallinna Kiirabi/Kristel Hallikas

Kiirabi e-rakendus on vananemas, kuid uut veel ei paista

Eesti Kiirabi Liidu juhatuse esimees Taavet Reimers juhib tähelepanu probleemile, et praegu kasutuses olev e-Kiirabi rakendus on vananemas ning uus süsteem peaks tulema aasta lõpuks, kuid seda pole veel isegi testitud.

Avaldatud Viimati uuendatud

Kiirabi on oma loomult aegkriitiline tervishoiuteenus. Kvaliteetse, analüüsitava ja eesmärgipäraselt toimiva kiirabisüsteemi üks alustaladest on korrektne dokumenteerimine, kuid Reimersi sõnul on praegu kasutuses olev e-Kiirabi rakendus vananemas. See võeti kasutusele 2015. aastal. Tervisekassa on 2022. aastal läbi viinud hanke, mille eesmärgiks oli uue e-Kiirabi hankimine ja arendamine ning uut e-kiirabi lubati 2024. aasta lõpuks.

"Aasta lõpp ei ole enam kaugel, kuid kahjuks ei ole kiirabipidajatele tänase seisuga töötavat lahendust katsuda antud," märkis Reimers. "Eduka IT-toote rakendamise üks eeldusi on platvormi süsteemne testimine ja piloteerimine, mille käigus ilmnevad süsteemi vead ning selgub kasutatavus reaalkasutuses. Lisaks andmebaaside ja platvormi töökindlusele annab testimine ülevaate koormustaluvusest. Kiirabipidajatele teadaolevalt ei ole ühtegi loetletud protsessidest tänaseks läbi viidud."

Reimersi andmetel on Tervisekassa kui projekti eestvedaja korduvalt kiirabipidajaid teavitanud piloteerimise alguskuupäevadest.

"Kahjuks ei ole neist ükski realiseerunud. Enne piloteerimise algust saadab Tervisekassa teavituse, et piloteerimine jääb ära ning antakse uus piloteerimise kuupäev. Tänaseks on olnud kolm piloteerimise kuupäeva, mis tegelikkuses ei ole rakendunud," lisas Reimers.

Mobiilse e-Kiirabi oluliseks osaks on korrektne ja toimiv analüüsimoodul. Reimersi sõnul ei ole praeguseks analüüsimooduli versiooni kiirabipidajatele veel näidatud. Analüüsimoodul on oluline osa kvaliteedijuhtimissüsteemist. Selle pealt tehakse operatiivsuse ja ravikvaliteedi analüüse.

Lisaks e-Kiirabi mobiilsele osale ning analüüsimoodulile omavad e-Kiirabi töös olulist osa ka autodes paiknevad IT-süsteemid. Sinna juurde kuulub ka kiirabikaardi väljatükiks mõeldud printimislahendus. Kiirabipidajate andmetel ei ole autodes paiknevate IT-seadmete ühilduvust veel testitud. Ei ole proovitud printida mitte ühtegi kiirabikaarti.

"Kiirabipidajatena oleme toimunu pärast tõsiselt mures. Korrektselt vormistatud kiirabikaart on kiirabiteenuse oluline osa. Dokumenteerimise kohustus tuleneb seadusest. Seega ei saa kiirabipidajad riskida olukorraga, kus kasutusse võetaks korrektselt testimata lahendus," ütles Reimers. "Mitte töötava rakenduse tagajärjed oleks vastuvõetamatud. Lisaks kiirabipidajatele on kannatavaks pooleks patsiendid, kellele osutatud tervishoiuteenus ei ole nõuetekohaselt dokumenteeritud. Samuti kaoks kiirabiteenuse ostjal (Tervisekassa) vaade kiirabide töö ja kvaliteedi kohta."

KOMMENTAAR

Reet Luts, Tervisekassa eKiirabi projektijuht:

Me oleme väga tänulikud kõikidele kiirabitöötajatele, kes on alates kevadest panustanud projekti jooksvalt ja üha intensiivsemalt. Projekt on tänaseks lõpufaasis, arendustiimil on käimas testimised ning kiirabitöötajad pakuvad omalt poolt kliinilist tagasisidet, et tarkvara kasutusloogika vastaks kõikide lõppkasutajate ootustele.

Enne täielikult uuele tarkvarale üleminekut tahame olla kindlad, et kiirabid saavad võimalikult töökindla ja ootustele vastava töövahendi. Uuele tarkvarale üleminek toimub pärast edukat pilooti, mis on planeeritud 2024. aasta lõppu.

Powered by Labrador CMS